multi-day in Playa Verde

12 november 2016 - Kusapín, Panama

Dinsdag

We vertrekken na een goed ontbijt voor de ongeveer 3uur durende tocht in de Cayuco. Gelukkignis vandaag een zonovergoten dag, dus kunnen we op de heenweg nog volop genieten in onze badkleding voordat we arriveren op de bestemming. Als we bij deze community's te gast zijn moeten we onze benen en schouders bedekt houden. (Dus ook zwemmen met kleren aan!) We parkeren de cayuco bij aankomst gewoon op het strand want er is hier geen steiger. Dan staan we in een lange rij alle tassen door te geven, het schept wel een band zo. DSC_0473

Er is hier een houten huisje op palen waar we onze spullen in kunnen opslaan, en waar een aantal hangmatten in kunnen hangen. De rest slaapt buiten onder het afdak waar we ook onze kliniek houden. Na mijn enigszins koude nacht in NL in de hangmat neem ik een van de plekken binnen.

Als alle muskietennetten hangen dan staat ons eten klaar. Floating doctors stafleden hebben boodschappen gedaan en ons eten meegenomen, en een paar lokale dames koken het voor ons. Vanavond rijst met bonen en kip. Na het eten gaan we op de varanda van ons houten huis nog een spel spelen (mafia) lijkt heel erg op het in Nederland bekende weerwolven. En dan vroeg ons bed in want het is hier echt verschrikkelijk donker.

Woensdag

we ontbijten met koffie en een soort platte oliebollen maar dan zonder rozijnen. Best lekker. Dan gaan we de kliniek opbouwen. 2 tandartstoelen dit keer. Normaal worden dorpen op de hoogte gebracht van onze komt door een radio bericht, maar daar is iets mee foutgegaan dit keer. Het dorpshoofd dacht dat we dinsdag en woensdag zouden werken, ipv woensdag en donderdag. Dus veel mensen zijn di sdagochtend voor niets geweest. Hopelijk komen ze nog wel terug. DSC_0501

Interessant is dat veel mensen hier (net als in Nederland) liever niet naar de tandarts gaan. Slecht een aantal met klachten geeft aan ook de tandarts te willen zien. We proberen omdat we nu met zijn 4en zijn om dan de hele familie meteen te controleren en voorlichting te geven. Grappig dat er eigenlijk het meeste gedaan moet worden aan de kinderen die geen klachten hebben, maar zo houden wij onszelf dus wel bezig.

Meest voorkomende behandeling is duidelijk kiezen trekken, maar ik zal er niet echt sterk van worden. De mensen hier hebben allemaal last van parodontitis. (Voor de niet-tandartsen, dat is een onsteking van het kaakbot waardoor tanden en kiezen los gaan staan) dus dat eruit halen gaat relatief makkelijk.

De lunch bestaat overigens ook uit rijst met bonen en het avond eten is rijst met linzen en kip. Er zijn geen douches hier dus na werktijd duiken we de zee in, met kleren aan overigens.

We drinken regenwater dat we filteren met een lifesaver jerrycan.

Donderdag willen we naar de school om voorlichting te geven over tandenpoetsen ed, maar helaas is het weer eens een feestdag in Panama dus is er geen School vandaag.

Gelukkig komen een aantal patienten die we gisteren hebben gezien vandaag terug, sommige om nu de andere helft van hun mond te laten behandelen, andere om de rest van hun familie te laten controleren. Dat geeft een goed gevoel!

Bijzonder was wel die ene patient (een wat oudere dame) die geen spaans sprak, alleen het lokale dialect van de Ngäbe indianen. Wij werken deze week met enige moeite en wat geschreven instructies zonder tolk, maar dit is weer een stap verder. Alles draait hier om roeien met de riemen die je hebt, dus ik vraag de patient in de andere stoel om voor haar te vertalen, en dat werkte prima.

Na de kliniek kunnen we hier genieten van een schitterende zonsondergang. Ik snap wel waarom het hier Playa Verde heet, groen strand, er is een smal strand met daarachter allemaal bomen. S Avonds lig ik om 7uur in mijn hangmat omdat in mijn muskietennet de enige plek is waar ik veilig ben voor die krengen.

Vrijdag zien de artsen nog een aantal patiënten terug voor follow-up en pakken we alle spullen weer in om terug te keren naar de bewoonde wereld. Dan kunnen met onze eigen ogen zien of het nieuws van dinsdag nou écht waar is.... en daar staat een heerlijke lunch met echte groeten op ons te wachten!

Mijn avonturen van volgende week zijn ook te volgen via http://www.eliseheuts.reislogger.nl

1. Eh vd burg:
    13 november 2016
    Leuk en spannend wat je daar allemaal meemaakt.Het is een ervaring om niet te vergeten.
    Ik zou zelf alleen gek worden van de muskieten/muggen.Veel plezier nog in je laatste vrije dagen,gr Erik