Puerto Viejo

20 november 2016 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Onze presentatie over tandheelkunde werd erg goed ontvangen door de rest van de groep. Het blijft me verbazen hoe weinig aandacht er is voor mondgezondheid in de algemene medische opleidingen terwijl mondproblemen zoveel invloed kunnen hebben op de rest van ons lichaam. Zaterdag ben ik weer Costa Rica in getrokken. Dit was best een hele opgave met 2x een watertaxi, 2 openbare bussen, dan lopend de grens over en weer een andere bus. Bij iedere overstap in Panama werd je lastiggevallen door taxi chauffeurs die je willen brengen voor 10x het bedrag dat ik nu betaald heb. In Costa Rica laten ze me gelukkig met rust. Ook wel grappig dat ik hier in de bus een bonnetje krijg, en eigenlijk valt het me nu pas hoe corrupt dat waarschijnlijk allemaal in Panama was. Mijn reisplannen klonken blijkbaar aantrekkelijk want Ellie gaat deze week nog met me mee. Van de rest van de groep hebben we vrijdag afscheid genomen. Ik mis ze nu al.

We blijven 1 nachtje in Puerto Viejo, een stadje aan de kust. Het is weer een heel klein stadje met de heerlijk relaxte caraibische surfers sfeer. Ook zitten hier veel gezellige restaurantjes.
Bij het eten krijg je hier vaak bakbanaan ipv patat. Ik kende wel de surinaamse zoete variant met kaneel, maar hier frituren ze plakjes van deze bakbaan (die zijn niet zo zoet als onze bananen) en die serveren ze dan met zout.
Over het zout gesproken, hier verkopen ze gefluorideerd zout! Ik denk dat dit best goed is voor de gebitten, ga eens zoeken of dat in NL ook verkrijgbaar is.
In Costa Rica is het Eco-toerisme heel populair. Iets wat ik best wel kan waarderen. Op straat zie je hier overal borden met eco-tours, souvenir winkels heetten de groene wereld, biologische lokale markten, en ik heb een armbandje gekocht gemaakt van ge-recycled afval.

Dat het hier veel regende de afgelopen weken had ik wel gemerkt. Ik klaag niet hoor want het is niet koud. Tijdens een boottochtje in de cayuco ben je sowieso doorweekt met zeewater als er een beetje golven zijn. En dan is regenwater lekkerder. Tijdens onze laatste multiday was het 10 minuten lopen naar het strand, dus toen stonden we ons te wassen met regenwater. Maar het blijkt dus zelfs voor het tropische regenwoud in deze regentijd bovengemiddeld veel te regenen. Ik heb van andere vrijwilligers gehoord dat er modderstromen waren in Boquete dit weekend, de provincie meet westelijk in Panama, en een behoorlijk aantal excursies die zouden gaan raften zijn geannuleerd. Het goede nieuws is dat er genoeg water is om te douchen. Ieder hotel hier vraagt erom of je zuinig wil doen met water omdat ze afhankelijk zijn van regen. Ik heb sinds ik hier ben maar 1x een want dicht gehad, en eigenlijk was die zo heet dat het pijn deed, dat ik onder het koude water (wat hier lauw is) ben gaan staan.

We zitten nu in de bus richting San Jose. Voor morgen hebben we een dag tour geboekt naar de vulkaan Poas, een koffie plantage en naar de "la paz waterfall gardens"

1. Eh vd burg:
    21 november 2016
    Toevallig stond er afgelopen zaterdag een artikel in de telegraaf over wat voor invloed parodontitis heeft op de rest van het lichaam(op de voor pagina nb.)
    genietse nog.gr Erik
  2. Mieke Doets:
    21 november 2016
    Voor nu, nog even veel plezier in Costa Rica. Wat fijn dat Ellie met je reist, wel zo gezellig. En ook veiliger zegt mijn moederhart.
    Voor straks een heel goede thuisreis. Als ik je moet ophalen van Schiphol laat je het maar weten. Hoe laat verwacht je aan te komen? Wat is je laatste vluchtnummer? liefs, M