Ik ga op reis en ik neem mee…

13 september 2016 - Oegstgeest, Nederland

Een paar dozen handschoenen, ongeveer een liter verdovingsvloeistof, en natuurlijk een goed humeur want van reizen word ik altijd vrolijk. Maar zo blij als ik kan worden van het reizen zelf, zo’n hekel heb ik om de een of andere reden altijd gehad aan het inpakken vooraf. Dit keer lijkt dat nog wel erger dan anders omdat het voor mij deels ook nog een verassing is ik daar precies ga doen. Mijn paklijst deed misschien al vermoeden dat ik daar niet alleen naartoe ga voor vakantie.

In het magazine Arts en Auto van januari 2016 zag ik een stukje over “het einde van de wereld” dit trok meteen mijn aandacht. Floortje Dessing was voor haar TV-programma Floortje Naar Het Einde Van De Wereld te gast bij de Amerikaanse dokter Ben LaBrot , de oprichter van de organisatie FloatingDoctors. Zittend aan het strand vertelt hij dat hij als arts in de VS weliswaar veel meer kan verdienen, maar dat het uitzicht vanuit zijn ‘praktijk’ nu ongeëvenaard is. De artsen varen in bootjes naar geïsoleerde gebieden en eilandjes om medische zorg te bieden. Sinds de oprichting van FloatingDoctors in 2009 hebben ze al ruim 50.000 patiënten geholpen. De uitzending van het tv-programma is terug te zien via http://www.npo.nl/floortje-naar-het-einde-van-de-wereld/25-11-2015/VARA_101376706

Dus ik ga dit najaar als tandarts werken voor Floating Doctors, in de provincie Bocas del Toro in Panama.

De reis is dan pas vanaf 29 oktober, ik ben nu al druk bezig met alle voorbereidingen. Of je zou ook kunnen zeggen: de “inpak-stress” heeft nú al toegeslagen. Gelukkig is er een vrijwilligers handleiding uitgegeven door Floating Doctors waar een paklijst in staat. Helaas maakt deze lijst het er niet veel eenvoudiger op. Er staan namelijk een behoorlijk aantal attributen op, die ik op dit moment nog niet in mijn bezit heb.

Nou niet meteen in paniek raken, gewoon ergens beginnen… Soms moeten we daar blijkbaar zo ver varen in die kleine bootjes naar de meest afgelegen gebieden, dat we er blijven overnachten in een hangmat. Deze lijkt me dan best wel belangrijk. Dus ik ga met de cadeaubon die ik net heb gekregen van mijn Barҫa-vriendjes naar de Decathlon om een hangmat te scoren. Ik had op internet al wat vooronderzoek gedaan, dus ik ging, al zeg ik het zelf, zeer efficiënt te werk in de winkel.

WP_20160912_003

Ze hadden nog maar 1 kleur, dus daar kon ik ook niet over twijfelen. Al snel kon ik terug naar huis met een legergroene reishangmat van slechts 415gram (bagagegewicht kan later nog een rol gaan spelen) ​

Bij mijn ouders aangekomen wil ik natuurlijk mijn nieuwe aanwinst meteen uitpakken en bekijken. Zoals op dit soort tropische dagen wel vaker het geval is zitten ze in de tuin bij de buren. En daar mag ik de veranda gebruiken om onder te gaan hangen.

​Na eventjes oefenen lijken de knopen heel aardig op die van de handleiding en durf ik erin te gaan liggen. Eigenlijk lijkt vannacht helemaal geen verkeerde nacht om hem eens in de buitenlucht uit te proberen…

WP_20160912_006

Dus voor nu Buenas Noches!