Arrival at base

31 oktober 2016 - Bocas del Toro, Panama

the cayucoWelkom aan boord van deze 'cayuco' dat is het woord voor deze uitgeholde boomstam die we gebruiken als boot. Hij brengt ons in ongeveer 30minuten naar het basiskamp. Het ligt midden in de jungle. Er is hier een groot huis op palen met daarin de gemeenschappelijke ruimte en keuken. (Met koks om ons eten te verzorgen)DSC_0134

In een ander gebouw zijn de slaapkamers. Ik deel mijn kamer met Ellie, een tandarts uit Engeland. Zij is hier tegelijk met mij aangekomen, en we zijn op dit moment de enige tandartsen hier.
Op deze basis wordt het regenwater 2x gefilterd en chloor toegevoegd dus we kunnen uit de kraan drinken, jeeeeej. Normaal zorgen zonnepanelen voor stroom maar daar is op dit moment een probleem mee dus er draait nu een generator, maar die valt wel eens uit. zonnepanelen
Zondagavond is normaal een rustige avond, maar deze week is er Halloween feestje in Bocas stad en aangezien we daar morgen toch moeten zijn gaan we daarnaartoe. Verkleed als floating doctors, met onze chaleco's om. (dat zijn reddingsvesten) Ja, inderdaad deze mensen zijn misschien wel net zo gek als ik. We kunnen in onze apotheek blijven slapen op een paar oude matrassen op de grond. Maandagochtend bespreking gehad en de middag naar het Asilo. Dit is een opvanghuis voor oudere mensen, opgericht door floating doctors. We helpen daar met van alles, nagels knippen, tandenpoetsen, een wandeling maken maar ook gewoon een gesprek. Het maakt ze vrij weinig uit of je Spaans verstaat of niet, ze hebben iemand om mee te praten. Om een lang verhaal kort te maken, alles wat ze hier nodig hebben is een beetje aandacht.

sunrise

Nu, dinsdagochtend, gaan we op weg naar Tierra Oscura, hebben we een kliniek dag, en gaan we wel echt patiënten zien. Op de basis hebben we nog een richtlijn gevonden voor het maken van ART vullingen. Dit is trouwens niet het Engelse woord voor kunst! Niet dat ons werk geen kunst is, maar dit is een afkorting, en het staat voor atraumatic restorative treatment. Het is een techniek die we kunnen gebruiken zonder elektriciteit of water. Ik heb het nog nooit gedaan in Nederland, dus we gaan sowieso iets nieuws leren vandaag!

Hasta pronto