swimming with the stars

1 november 2016 - Coco Key, Panama

De eerste kliniekdag zit erop!

Ik had van tevoren echt wel verwacht hier heel slechte gebitten te zien, en toch ben ik een beetje geschokt. Niet door de ernst van de aandoeningen - we zien in Nederland ook melktanden die helemaal tot op het tandvlees weggerot zijn - maar door het aantal van deze gevallen.
We krijgen vooral kinderen te zien bij het tandarts-station van de kliniek. En werkelijk bij allemaal is genoeg aan de hand wat we in Nederland zouden behandelen. Hier beperken we ons tot de patiënten die echt pijn hebben en de rest krijgt poetsles en fluoride lak. Van een aantal verwacht ik dat ze nog problemen zullen krijgen voordat de floating doctors weer terugkeren. Morgen gaan we ook proberen om een school te bezoeken om daar op grotere schaal voorlichting te kunnen geven.

Nu is het weer even tijd voor leuke dingen. De plek waar we zitten is sowieso prachtig, maar 's avonds laat heeft het nog iets extra's. Er zit hier een soort alge in het zeewater die licht kan geven. Dus we hebben niet alleen sterren aan de hemel maar ook in het water. Dit proces heet bioluminescentie. Er vindt een chemische reactie plaats wanneer deze algen verstoord worden. Het is dus geen spiegeling of iets, zelfs in het pikkedonker geven ze écht licht. Als je over de steiger loopt en een beetje hard stampt zie je honderden kleine lampjes in het water voor ongeveer 1-2 seconden. Dit is al een sprookjesachtig gezicht, maar om hierin te zwemmen in het donker, daar heb ik echt geen woorden voor... Ik voel me net de tandenfee

1. Carolijn:
    2 november 2016
    Gaaf Blok, geniet ervan!
  2. Eh vd burg:
    3 november 2016
    Hoi hoi
    Wat betreft de situatie van de gebitten,dat had ik al wel verwacht.Dat neemt
    niet weg dat er nog een lange weg is te gaan!!
    Met het zwemmen,dat je licht geeft in het water,dat maak je een heel enkele keer
    ook mee in de Noordzee(vooral na een hele lange periode met veel zon)
    Wij hadden dan altijd als we naar het huisje liepen na een avondje stappen dat je voetstappen licht geven in het zand,inderdaad een apart gezicht !!
    Geniet ervan daar,gr Erik