Het gaat nu echt beginnen

30 oktober 2016 - Panamá, Panama

Eindelijk is het zover, ik ben onderweg. DSC_0006Ik heb me de hele vlucht prima kunnen vermaken met mijn nieuwe boek. "Donde no hay dentista" (spaans voor: Waar er geen tandarts is) en jazeker, het hele boek is in het Spaans! Dit is een soort tandheelkunde voor dummies. Het is geschreven voor zorgmedewerkers in kleine gemeenschappen,  leraren en ouders die meer willen weten over mondgezondheid en voor tandartsen die zoeken naar manieren om de bevolking meer zelfvoorzienend te maken met weinig kosten. Precies wat ik nodig heb!

Ook al neem ik vulmaterialen mee naar Bocas, ik realiseer me dat het belangrijkste doel van mijn werk moet zijn om de bevolking een beetje meer zelfvoorzienend te maken. Tandartsen zijn mensen die met hun handen werken, en daarom van nature meestal 'doeners'. Iemand door middel van een behandeling van zijn klacht afhelpen is wel heel leuk, omdat het op korte termijn resultaat geeft.  Maar om eerlijk te zijn, het blijft dweilen met de kraan open. Het overbrengen van kennis op het gebied van preventie is een resultaat dat nog jaren nadat je er moeite in hebt gestopt zijn uitwerking kan hebben. Als je anderen weet te overtuigen waarom dit belangrijk is, en ze kan inspireren om de kennis door te geven bereik je ook nog eens een veel groter publiek dan 1 simpele tandarts ooit zelf zou kunnen verzorgen. Beginnen jullie langzamerhand al te snappen waarom ik zo mijn best doe op deze teksten?

Tijdens mijn overstap op het vliegveld van Panama stad ga ik even naar de toiletten, en dit was best een bijzondere ervaring. Zoals jullie weten doen vrouwen werkelijk ongeveer alles daar, haren, make-up, en ook heel veel roddelen, maar in Europa ben ik vrijwel altijd de enige die er staat om tanden te poetsen. Hier staan 2 dames als ik binnenkom, en beiden zijn aan het tandenpoetsen! Ik doe gezellig mee en vraag me ondertussen af of deze vrouwen nou denken dat ik ben bezweken onder de groepsdruk.

het weer in panama stad Het schijnt iets typisch Nederlands te zijn om te klagen over het weer. Daar wil ik dus niet aan meedoen, maar voordat jullie al te jaloers worden dat ik hier zit wil ik toch graag het lokale weerbericht met jullie delen... het blijft voorlopig zo: wp_ss_20161030_0002

1. Eh vd burg:
    30 oktober 2016
    Hoi Yvonne,
    Goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen.Ik vind het knap dat jij in een korte
    tijd de spaanse taal machtig hebt gemaakt, en nota bene een spaans boek kan lezen.Mijn talenknobbel zou dat niet voor elkaar
    krijgen.
    Leuke foto van jou op schiphol,de bekende witte tas en je sportschoenen aan.
    Handig,ik krijg een mail binnen als jij iets hebt geschreven, werkt goed!
    Succes met de preventie daar,ik hoop voor je dat je ze iets kan bijbrengen.
    Wat was het ook al weer,hasta luego, gr. Erik uit een 'zonnig' Nederland