Nieuw paspoort

11 oktober 2016 - Amsterdam, Nederland

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om weer in de hangmat te gaat liggen. In de tussentijd nog even een weekje naar Griekenland geweest.

TitanicDat was overigens ook weer zo'n reisje wat te maken had met boten en tandartsen, het lijkt wel alsof ik daar een sterke voorkeur voor heb. Nu weer terug in Amsterdam komt 29 oktober wel heel snel dichterbij.

Voor Panama en Costa Rica is bij een verblijf korter dan 6 maanden geen visum nodig, maar wel moet je paspoort na thuiskomst nog een half jaar geldig zijn. Dat haalt die van mij natuurlijk nét niet, dus ik mag een nieuwe gaan regelen. Je mocht niet lachen op een pasfoto he? De vorige keer moest ik 4 keer opnieuw een foto laten maken, met als gevolg dat alle douane medewerkers die dat paspoort in handen hebben gehad meteen bang werden van mijn woedende blik. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat de regel nog niet is afgeschaft dat je je mond dicht moet houden. Ik heb 2,5 jaar met een beugel gelopen, en ik ben nog elke dag super blij met het eindresultaat. Het liefst wil ik naar de hele wereld al mijn tanden blootlachen, maar dat mag dus niet. Toevallig is mijn enige vrije dag deze week 3 oktober, dat betekent dat na een ouderwets gezellig avondje Leiden mijn ogen op deze foto ook wat klein zijn. Hij is wel in 1 keer goed genoeg. Dat scheelt.

Om op het medische vlak te blijven, toch maar even checken of ik nog prikken moet halen.  "In Panama kun je met de infectieziekten Difterie, tetanus, polio , Gele koorts , Hepatitis A , Hepatitis B , Malaria , Rabiës te maken krijgen of zijn er vanuit het land zelf bepaalde verplichtingen met betrekking tot die infectieziekten."   Damn! Het lijkt wel alsof ze je proberen te ontmoedigen zeg. En deze website heeft het nog niet eens over het Zika virus... Ik laat me niet zomaar ontmoedigen, alle prikken die er te halen zijn heb ik al, en ik heb een kaartje gevonden waarop staat dat malariapillen alleen worden aangeraden ten oosten van het Panama-kanaal. Dus ik zit goed met alleen mijn klamboe en DEET.

Ik ben er klaar voor, en ik geloof dat ze daar ook klaar zijn voor wat tandheelkundige hulp. In het vliegtuig sprak ik iemand die kort geleden naar een 3e wereld land was geweest en daar had geprobeerd om pennen uit te delen aan schoolkinderen. Het antwoord was schokkend: No, we want candy!  Blijkbaar is er ooit een 'aardige' westerling begonnen met zoetigheid uitdelen en dat werd gewaardeerd. Ik hoop dat ze straks net zo blij zijn met mijn hulp...

Nog maar 18 dagen... Ik kan nu al niet wachten, want het voelt toch wel een beetje naakt, zo'n paspoort zonder stempels.

1. Eh vd burg:
    12 oktober 2016
    Leuk om je reislogger te volgen. Ik ben benieuwd wat je daar allemaal aantreft. Ik vind het wel heel moedig en dapper van jou om daar zo in je eentje naar toe te gaan,ik zou dat niet aandurven. Maar jij natuurlijk welPas wel op met rabies,was laatst een documentaire over dat dat explosief toeneemt. Hasta luego kom wel veilig thuis aub gr Erik