Thuisblijversinfo

21 oktober 2016 - Amsterdam, Nederland

Ik ben niet iemand die per ongeluk midden in de nacht opbelt om te vertellen dat ik veilig geland ben. Eerlijk gezegd heb ik meestal andere/leukere dingen te doen dan naar huis bellen als ik net aankom. Maar los daarvan, als ik mijn smartphone waar ook ter wereld opstart dan kan dat ding 2 klokken laten zien, 1 met de lokale tijd, en 1 met de tijd thuis. Mijn oma heeft zo'n smartphone (nog) niet, maar wil misschien toch leuk kunnen vertellen waar op de wereld haar enige kleindochter uithangt. Dus ik zal wel "even" een overzicht maken van mijn reisschema met de Nederlandse tijden.
Als ik klaar ben met het vrijwilligerswerk dan wil ik graag ook nog iets van de omgeving zien. Ik heb me laten vertellen dat Costa Rica mooier is dan Panama, dus na mijn verblijf in Bocas del Toro wil ik over land naar de hoofdstad van Costa Rica trekken en vanaf daar terugvliegen. Omdat een retourticket goedkoper is (ik ben en blijf een hollander) gaat mijn heenreis ook via deze omweg. Alle vluchttijden op de tickets staan op lokale tijd, dus ik moet even corrigeren voor het tijdverschil. http://www.landenkompas.nl/panama/tijdsverschil laat precies zien hoe laat het nu in Panama is, dat is 7 uur eerder dan bij ons. Nadat ik overal 7 uur bij opgeteld heb valt me op dat de heenweg van Panama naar Costa Rica veel sneller is dan de terugweg... De mensen die mij goed kennen weten dat rekenen niet mijn sterkste kant is dus ik hoop heel erg dat dit niet al te ingewikkeld gaat worden, maar jahoor Costa Rica ligt wéér in een andere tijdzone. Ik krijg nu spijt van mijn heen-en-weer-heen-en-weer reisplanning, maar ook deze puzzel los ik volgens mij netjes op. Tevreden kijk ik naar het eindresultaat, en terwijl ik stiekem wel een beetje trots ben op mezelf dringt het pas goed tot me door wat dat landenkompas precies zegt: "Tijdens onze zomertijd is het in Panama 7 uur vroeger." Oneeeeee Wanneer gaat onze wintertijd in? Dat is altijd als bij de AAC de beerchase is, dat is precies de zaterdag dat ik vertrek, dat vond ik al zo jammer, maar nu is het echt vervelend. Behalve mijn vertrektijd uit Amsterdam moet ik alles dus weer aanpassen.
Ach, de mooiste prestaties in ons leven zijn die waar we de meeste moeite voor hebben moeten doen nietwaar? Dus hier komt ie dan:

WP_20161020_001
De heenreis dan tenminste, de rest wil ik voorlopig nog niet aan denken.

1. Eh vd burg:
    21 oktober 2016
    Lieve lieve Yvonne
    Volgens mij is het gewoon straks 8 uur verschil want bij ons gaat de klok een uur terug. Maar als rekenen niet jou sterkste kant is,gaan we een keer samen uit eten en dan betaal ik ok
  2. Mieke Doets:
    24 oktober 2016
    Yvonne,
    Als je geen zin meer hebt in het werk als tandarts of als het fysiek onmogelijk wordt, kun je altijd nog schrijfster worden. Ik vind je stijl verrukkelijk.